De week was in sportief opzicht goed en slecht. Genoten van de prachtige prestatie van Sven Kramer. Knap als je dat onder zoveel druk kan waarmaken. Zag zondag nog marathonschaatsers in Zweden bezig bij -24 Celcius. Met ongecontroleerde bewegingen en kreten van pijn verdwenen er heel wat sporters met bevriezingsverschijnselen en zwaar onderkoeld van het ijs. Dat zijn wel bikkels. Deed me denken aan een Amstel Gold race die ik een paar jaar terug met Adrie in de kou en nattigheid reed. Van de kou kon ik met m'n vingers de shifters niet meer bedienen. Een speciale beweging met de hele hand bracht uitkomst. Bij de eerste stop stond een jong meisje met een deken rond haar schouders ongecontroleerd te shaken van de kou. Pa lief stond hulpeloos naast haar. Soms gaan we ver voor onze sport.
Van de week kregen we bericht over de keuze mogelijkheden voor onze nieuwe jaarprogramma. Mas, Jacco en naar ik aanneem Leon, hebben hun best weer gedaan. Veel variatie, klim- en vlakke ritten en ook weer wat nieuwe onbekende toertochten. Ben benieuwd naar de uitkomst en ook niet onbelangrijk of er daadwerkelijk veel mensen mee gaan.
In sportief opzicht was het van de week voor mij slecht. Had wel allerlei plannen, maar verder als één training ben ik niet gekomen. Kon me eigen mentaal niet opladen. De verwachtingen waren dan ook niet hoog gespannen, natuurlijk ga ik wel. Wederom een grote groep, vijftien man maar liefst. We vertrekken over de Oesterdam richting Ossendrecht. Jacco denkt dat ie de route daar kan afsnijden, zodat de kilometers beperkt blijven, denk zelf dat dat erg moeilijk zal worden. Op de dam westenwind, dus rechts van opzij, en dat geeft problemen met zo'n grote groep. Tegen het eind kiezen diverse mensen dusdanig positie dat er eerst een gevaarlijke situatie ontstaat en later niet doorgedraaid kan worden. Nog even wat woorden met Ad, als ik in het heetst van de strijd wat te grof reageer. Gelukkig wordt dat weer snel uitgepraat. Er waaien ook nog een paar mensen af, maar in deze omstandigheden wordt dat vooraan en in het middenveld niet opgemerkt. Gelukkig rijden Theo en Leon achterin die kunnen optreden als vliegende keep. In Ossendrecht moet ik even ATB-en als Ron het smalle kronkelige fietspad kiest en dan een verkeerde afslag neemt. Houdt de spanning erin. Huijbergen is zoals altijd weer smal en bochtig en het fietspad erachter is ook zeker niet opgeknapt. Kan niet snappen waarom mensen van wegenonderhoud er voor kiezen fietspaden vol met grind te gooien. Gevaarlijk, slecht voor je materiaal en als je valt lig je behoorlijk open.
Op de terugweg blijkt de combinatie afstand, tegenwind en gebrek aan training een te hoge horde. De spoeling aan kop wordt aanmerkelijk dunner. Voor mij een onverwachte meevaller, alles draait behoorlijk soepeltjes. Op de Thoolse brug, tegenwind,springt Kees weg. Had eigenlijk helemaal geen idee om hier wat te doen, maar als niemand reageert kan ik me na even wachten toch niet bedwingen. Moet in de achtervolging op Kees even op de pedalen gaan staan om bij te komen, maar het lukt. Tot m'n verbazing gaat er niemand mee. Achter Kees moet ik even uitpuffen en dan neem ik over. Boven op de brug is er achter onze rug een waar slachtveld geweest en zijn er grote gaten geslagen. Het laatste stuk tegenwind blijven er steeds minder mensen over voor het kopwerk. Zelfs onze grote beul Henk is afgedraaid, maar dat is een kwestie van overtraining. Tot m'n schande merk ik niet dat broer Hans vlak voor Poortvliet in de achterhoede moet lossen. De afstand is voor hem te ver. Gelukkig is Theo zo attent de helpende hand toe te steken. Na Scherpenisse verzoekt Ron dringend om rustig te eindigen. Deze keer geen demarage, samen met Kees houd ik het tempo redelijk rustig tot aan het industrieterrein. Hier wordt nog even versneld, achter onze rug vandaan springen Onno en Keurtje ook nog even weg.
In het café moeten we dit keer zelfs een tafeltje bijschuiven. Er valt weer genoeg te bespreken. Van Mas hoor ik dat een paar tochten er na de eerste negen stemmen al duidelijk uitspringen, de rest is nog even afwachten. Ook nog een verzoek om een stukje te schrijven, dus bij deze. Hoor dat Tineke lelijk is gevallen en een paar ribben heeft gebroken, dus Tineke beterschap. Voor de filmliefhebbers onder de fietsers, Avatar is de moeite waard om te bekijken. Dat 3D is wel een aparte ervaring en de film zelf vond ik ook best goed. Volgende week maar weer eens wat beter m'n best doen met het trainen, want als de omstandigheden zo zijn groeit de motivatie weer.
Bij mij rees in Huybergen ook idd de vraag waarom men die k...steentjes op de paden gooit. Hieronder het antwoord , komt erop neer dat dit gewoon het goedkoopste is en wat de fietser/skater ervan vindt is bijzaak. Gemeente Woensdrecht, dit past niet bij een Tour de France gemeente !
BeantwoordenVerwijderenBij een oppervlakbehandeling wordt met een bitumineus bindmiddel een laagje steenslag of split op een weg vastgeplakt. De effecten van oppervlakbehandeling zijn groot:
Levensduur: De levensduur van het behandelde oppervlak wordt langer. Een oppervlakbehandeling voorkomt schade als gevolg van het indringen van vocht, rafelen, verouderen [oxidatie] en slijtage van asfaltverharding door gebruik.
Onderhoudskosten: De prijs per m2 hangt uiteraard af van de omvang en de aard van het werk en is gering ten opzichte van andere onderhoudsmethoden. Daarnaast zijn er geen bijkomende kosten, zoals bijvoorbeeld voor het verhogen van putten en goten.
Veiligheid: Tussen de stenen is ruimte om water te bergen. Hierdoor blijft contact met het ruwe oppervlak van de slijtlaag behouden. Strooizouten worden op een behandelde weg niet snel weggereden en blijven dus langer werkzaam. Het zicht in het donker is beter door een verstrooiing van het licht in de oppervlaktextuur van de behandeling.
Voor de duidelijkheid: de ritten waarop gestemd kan worden zijn een voorstel vanuit het bestuur.
BeantwoordenVerwijderenVolkomen gelijk J. Heb reeds een correctie aangebracht.
BeantwoordenVerwijderen