woensdag 9 februari 2011

Wat wetenswaardigheden ingestuurd door Wim Marinissen

Hier wat essentiele gegevens over kettingen die eigenlijk iedereen moet weten:
Een derrailleur-fiets is beslist een lastige fiets in het onderhoud, vooral 's winters, want dan heeft de fiets de neiging om af te geven, en bovendien wordt uw broek opgegeten door de ketting.
Dat komt voornamelijk omdat uw ketting honger heeft en hij dat u wilt laten weten. U heeft hem namelijk vergeten olie te geven! Kettingen zijn een beetje beperkt in hun uitdrukkingsmogelijkheden, weet u.
Soms gaan ze piepen, maar dan zijn ze al bijna dood. Dan beginnen ze gelijk ook te verrotten, te zien aan de bruine kleur. Geef ze echter niet te veel olie, want dan worden ze te dik. Bovendien gaan ze dan kwijlen (op je broek). Als u TE goed voor een ketting bent, dan gaat-ie TE lang mee. Dat is niet fijn want kettingen groeien tijdens hun leven. Dat is logisch, want waar blijft die olie anders? Op een gegeven moment past de ketting dus niet meer, hij is te lang geworden. Zou je maar lang genoeg wachten, dan worden ze steeds groter, als u maar genoeg olie geeft. De 1e ketting kwam uit china, gekocht van een oude wijze man die nu miljardair is. Alle kettingen die u ziet zijn klonen van deze ene ketting. Er zijn 4 dingen die je NOOIT, NOOIT maar dan ook NOOIT mag doen: A.) Leg een ketting nooit in de olie. B.) Breng hem niet in aanraking met water. C.) Gebruik hem nooit 's nachts na middernacht. D.) Geef een ketting nooit vet. Wanneer u de ketting dus een beetje laat uithongeren zal hij een lang leven tegemoet zien. Kijk bij de aankoop ook even naar zijn stamboom, Shimano is altijd goed. Een ketting van een onbekend merk kan ingebouwde gebreken hebben, niet doen dus. En bovendien: koop nooit een ketting met een prijskaartje dat hoger is dan je eigen IQ. De kans is groot dat de ketting veel te slim is voor je simpele fiets en het gewoon verdomd om normaal te werken. Zo'n ketting is ook helemaal niet gemaakt om te werken maar om ingelijst aan de muur te hangen. Zo zie je maar: met wat simpele richtlijnen komt het allemaal wel goed.
Twee ventielen per velg
We stonden op het verzamelplek wat te kletsen voor het begin van onze trainingsronde, zegt Leon tegen mas: " mas, nu moet je me toch eens uitleggen, waarom zie ik in de velg van jouw voorwiel twee ventielen?" mas antwoordt: "Ik heb in mijn velg een gaatje bijgeboord en daarna twee binnenbandjes op de velg gelegd. Één bandje pomp ik op en de ander laat ik leeg. Rijd ik lek, dan hoef ik alleen het andere bandje op te pompen en kan ik zo weer doorrijden." Vraagt Leon: " Maar mas, hoe weet je nu welk ventiel de volle en welke ventiel de lege binnenband is?" mas antwoordt: "Ik heb op de lege binnenband een zwart en op de volle een rood dopje gedraaid." Zeg nooit meer dat wierenners dom zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten