Na een mailtje van Mas, waarin gevraagd werd de route voor vandaag op mij te nemen kwam mijn trainingsritje van donderdag mooi van pas.
Bij het vertrek bij een ieder de nodige twijfels aangaande de weersomstandigheden, was het nu koud? of met een zonnetje toch wel warm?
Sommigen in een lange broek met herfstshirt, anderen volledig in het kort.
Zoals eerder al op de blog geschreven had ik donderdag een rondje van zo'n 75km gereden, maar met Tandje Bij moet daar minimaal zo'n 15km bij.
De wind stond wel gunstig om het rondje te rijden zoals ik mijn hoofd had, namelijk aan het einde van de Phillipsdam rechtdoor over het nieuwe fietspad langs de Grevelingen.
Een nieuw fietspad aangelegd in het kader van de dijkverzwaring (mogen ze op Tholen een voorbeeld aannemen) direct langs de Grevelingen over een lengte van ±8km.
De wind stond hier volop op kop, waar één van de leiders van Crimo groep van afgelopen woensdag durfde te klagen dat het een mooi fietspad was, maar wel tegenwind was, het was voor hem dan ook echt aanPooten.
Het voordeel is als Wim het iets moeilijker heeft, hij er vanuit gaat dat de rest het dan ook moeilijker heeft en de wissels wat korter maakt, perfect aangevoeld.
Het voordeel van een route voorrijden is ook dat je op tijd kan waarschuwen voor veranderende verkeers situaties, zo als op het einde van het fietspad in Herkingen, waar scherp rechts en links gedraaid moet worden, met auto's die van alle kanten vandaan kunnen komen, zo ook vanmiddag, maar het zonnetje schijnt, dus iedereen laat ons voor.
Hierna weer op min of meer bekende route voor een ieder en langzamerhand van de wind afdraaiend richting Melisant, het scherp links draaien van de vorige keer werd gewoon links af, ondanks een poging tot verwarring van Jacco, maar hem nemen we niets kwalijk, hij had Limburgse kilometers in de hersenschors en benen.
Bij Melisant gewaarschuwd voor een bocht naar rechts, waar ik donderdag bijna uitgevlogen was, eindelijk voor de wind via Dirksland richting Nieuwe-Tonge waar er weer een nieuw stukje route toegevoegd werd, ondanks het op tijd waarschuwen om linksaf het fietspad op te gaan, reden een aantal leden van de Crimo groep hier als vanzelfsprekend voorbij.
Op dit wat smallere pad kwam het aantal bochten van 16 stuks ter discussie, maar slingers in een weg zie ik niet als bochten, dus het aantal van 16 is niet meer ter discussie gekomen.
Langs dit pad toch wat consternatie, was even daarvoor gemeld dat een route zonder gasleidingen ook wel eens leuk was, rees er twijfel toen uit een langs het fietspad gelegen leiding een ondefinieerbare vloeistof kwam, gelukkig bleek dit water te zijn, want even verder op moest er over dezelfde leiding gejumpt worden.
Aan het einde van dit pad (weinigen wisten waar we precies waren) rechtsaf richting Nieuwe-Tonge, waar ik twijfelde over het aantal kilometers waar we op uit zouden komen, direct richting Phillipsdam zou ons zo rond de 82km brengen, net iets te weinig voor zo'n mooie dag, dus linksaf richting Oude-Tonge.
Bij de oversteek een blokkade, naar de situatie gevraagd, waar duidelijk werd gemaakt dat doorrijden absoluut niet toegestaan was, zelfs niet voor wielrenners.
Was er koers? was er brand? een andere heftige gebeurtenis? Jawel er werd een monumentaal pand heropend en daar waren mensen bij zo dat de weg afgesloten moest worden.
Zo flexibel als Tandje Bij is werd de route aangepast en via een iets kortere weg richting Oude-Tonge gekoerst.
Bij de Krammersluis aangekomen werd het tempo zoals gewoonlijk weer opgevoerd, Henk op kop met Gaby er naast, even later Adrie naast Gabi met het tempo zo rond de 37p/u, voelde mij goed en kop over genomen en iets opgevoerd naar 40p/u, bijna boven gekomen dacht ik euh wie neemt er over, maar niemand leek daar zin in te hebben, zelfs Kees niet, tempo iets terug en gelukkig nam Henk over met kees in het wiel, aanpikken en het laatste stuk in het wiel mee naar boven.
Op de dam het tempo rond 40p/u gehouden, waarna op de krabbekreek het tempo weer genormaliseerd werd naar zo'n 34p/u.
Gaby ging linksaf naar Oud Vossemeer en Jacco even daarna richting Tholen, met een redelijk tempo richting Sint Maartensdijk welke na 89km met een gemiddelde van bijna 32km/pu bereikt werd.
Na twee rondjes variatie-snacks en nog meer meer bier, zo rond kwart over zes richting Stalland.
Een geslaagde route, gelukkig vonden de anderen dat ook, zal de route dan ook uitbreiden naar 120 a 130km welke dan als het uitkomt met een een aangepast vertrek gereden kan worden.
Goede route Theo. Maak hem variabel van ca 70-100km dan kunnen we hem nog regelmatig gebruiken. Blij voor jouw dat de wissels kort aanvoelde (ca. 400 m), moest wel op tijd wisselen (ook voor mezelf natuurlijk)want de hoeveelheid kopmannen was beperkt en de wind had open spel.
BeantwoordenVerwijderenLekker rondje Theo, was goed uit te houden zo achter al die sterke mannen ! Langer dan dit hoeft van mij niet.
BeantwoordenVerwijderen